Op zoek naar klanten in jouw regio? Zet in op lokale SEO en zorg ervoor dat jouw website optimaal zichtbaar wordt in lokale zoekresultaten.
Lokale SEO, wat is het?
Lokale SEO staat voor lokale zoekmachineoptimalisatie. Het is een techniek die ervoor zorgt dat jouw bedrijf gevonden wordt wanneer iemand zoekt naar termen met een lokale zoekintentie. Dit is interessant voor organisaties met lokale focus of meerdere vestigingen. Maar, wanneer je als organisatie een landelijke focus hebt kan het ook waardevol zijn om zichtbaar te worden in lokale zoekresultaten.
Lokale zoekresultaten
Lokale zoekresultaten zijn de resultaten die verschijnen wanneer iemand een bedrijf of dienst zoekt in zijn directe omgeving. Omdat Google er vanuit gaat dat de zoeker een lokale zoekintentie heeft, hoeft de zoeker niet specifiek de plaats bij de zoekopdracht geplaatst te hebben. Google gebruikt de locatiegegevens om zo relevant mogelijk resultaten te tonen.
Bijvoorbeeld: wanneer je een zoekterm als “kapper” gebruikt op Google, verwacht je een lokaal zoekresultaat en niet een kapperszaak die 50km verderop zit.
Waar je vroeger je lokale vindbaarheid verhoogde door enkel een aantal pagina’s op te zetten met een zoekwoord + de woonplaats, moet je tegenwoordig wel iets meer je best doen om hoog te scoren.
Hoe werkt het?
De drie voornaamste triggers om getoond te worden in de lokale zoekresultaten zijn:
1. Relevantie: de inhoud van je website moet relevant zijn voor de zoekactie. Google haalt namelijk deze informatie uit je website en uit je Google My Business profiel.
2. Afstand: hoe dichter jouw bedrijf zich bevindt bij de locatie van de zoekactie, hoe hoger je wordt getoond in de zoekresultaten.
3. Prominentie: ben je veel aanwezig in de zoekresultaten (dankzij zoekmachine optimalisatie), dan plaatst Google je sneller in de zoekresultaten.
Hoe doe ik dat? We geven je een aantal tips
1) Google My Business
Begin bij het begin en maak een gratis Google My Business profiel aan. Hiermee krijg je een vermelding van je bedrijf op Google en word je opgenomen in Google Maps. Probeer zo gedetailleerd mogelijk je profiel te vullen met informatie en foto’s. Onlangs heb ik hier een artikel over geschreven, je leest het hier.
2) Voeg lokale zoekwoorden op je website toe
Verwerk op verschillende plekken op je website lokale zoekwoorden zoals locatie. Bijvoorbeeld in de titel, meta description, URL, (sub)headings en footer. Daarnaast kan je ook in de bestandnaam, titel en alt-tekst van foto’s lokale zoekwoorden verwerken.
3) Reviews
Wist je dat 98% van de mensen reviews over lokale bedrijven leest? Belangrijk dus, om ze te ontvangen en te beheren. Positief of negatief, probeer er altijd op te reageren. Dit laat een potentiële klant zien dat je om je klanten geeft.
4) Gebruiksvriendelijkheid net zo belangrijk
Houdt ook andere trends rondom zoekmachine optimalisatie in scope. Zo hecht Google ook waarde aan een gebruiksvriendelijke website zoals de laadsnelheid en aantrekkelijke content.
5) Linkbuilding
Een belangrijk onderdeel binnen SEO is linkbuilding. Met backlinks zorg je ervoor dat linkjes op andere websites verwijzen naar jouw website. Google ziet dit als het ware als mond-tot-mond reclame, hoe meer backlinks je verzamelt hoe meer autoriteit je krijgt. Probeer (regionale) relevante backlinks te verzamelen door bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs of persberichten.
Wil je meer weten over lokale SEO voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op.